Dag 4: maandag 28 juli 2014
Bewolkt weer maar (voorlopig) droog. De buitenopnamen van mijn gammele fotocamera worden er niet beter op en qua binnenopnamen doe ik (dus) zuinig aan om de batterijen te sparen.
Voor de eerste molen van vandaag hoeven we niet ver te rijden: nadat we voorbij de laatste molen van gisteren zijn gereden, zien we al na enkele kilometers de standerdmolen van Frigges (82). Van deze molen is trouwens een foto op internet te vinden (even googelen naar ‘Hallbjers kvarn”). Het lijkt erop dat men ooit stroom met de molen heeft opgewekt (derde foto). Verder weinig te melden over deze gerestaureerde molen.
Als we de auto instappen zien we aan de overzijde van de weg tussen de koeien een hoop stenen met resten van een standerd: ha! Een molenrestant, goed voor het quotum (83).
Een goede kilometer verder volgen we de kustweg van oost naar west, om amper een kilometer verder in het gehucht Folke te belanden, waar maar liefst vier molentekentjes op de kaart staan. Het meest oostelijke treffen we overigens niet aan (83a): deze is overduidelijk verdwenen (om hier zeker van te zijn is de IC nog uitvoerig op zoek gegaan, maar tevergeefs dus). Overigens kunnen we vanaf hier de andere twee molens van Folke al zien staan; zelfs nr. 81 is in de verte nog zichtbaar.
De eerste molen van Folke (84) is een gerestaureerde standerdmolen waarvan het wiekenkruis inmiddels ernstig in verval is geraakt. Ook over deze molen, die een kombuis aan de staartzijde heeft – zoals we eerder o.a. in Ardre, nr. 65, aantroffen – is eigenlijk weinig te melden.
Toch heeft de molen inwendig een aantal zeer interessante details: het is de eerste (standerd)molen van deze Grote IC-Tour die een steenkraan heeft en ook de eerste met een luiwerk (hoe een en ander werd aangedreven is mij – met dank aan de aftandse batterijen van mijn camera – niet geheel duidelijk meer). Wat verder opvalt is een grote poelie op de bovenas tussen het bovenwiel en de hals van de as. Het is ons onduidelijk waarvoor deze gediend heeft; heeft men er ooit stroom mee opgewekt, zoals we zojuist in Frigges (nr. 82) al vermoedden?
En vanaf molen nr. 84 is molen nr. 85 al te zien. We besluiten er naar toe te lopen….
Ook deze standerdmolen (85) – met mansardekap- is gerestaureerd en verkeert in goede staat; duidelijk een exemplaar uit de categorie “die krijgen we wel aan de praat”. Wederom even googelen op “Hallbjers Kvarn” en men vindt een foto van deze molen op internet. De IC trotseert een muurtje met schrikdraad en gaat de molen in. Volgens zijn bevindingen heeft ook deze molen een steenkraan, maar geen luiwerk. Wat verder opvalt is dat de bovenas uit vier delen bestaat. Dit is niet origineel volgens de IC en wie durft dat tegen te spreken? (nou ja, ik, soms; kom ik nog op terug).
Terug lopend naar de doorgaande weg, zien we aan de overzijde van die weg de derde molen van Folke (86): wederom een standerdmolen, maar duidelijk de mindere broeder van de andere twee. We houden het op een fotostop.