Met een klein omweggetje rijden we weer iets terug naar het zuiden. De weg tussen Bro en het gehucht Skäggs is wel heel bijzonder: deze kaarsrechte weg is echt superbreed en is duidelijk aangelegd om ook als landings- en startbaan voor vliegtuigen te kunnen fungeren! Vlak bij de molen is er zelfs een extreme verbreding van de weg waarop vliegtuigen kunnen keren.
Juist ja, de molen van Skäggs (5) dus; laten we ons niet teveel laten afleiden. Dit is een bijzonder exemplaar want voorzien van een aantal ‘Hollandse’ kenmerken. Zo is er een staart met staartbalk, lange spruit, korte spruit en vier schoren en een (anti-clockwise) wiekenkruis dat gemaakt is voor zeilen. Zeker dat laatste is erg zeldzaam op Gotland. We zouden het verder deze tour alleen aantreffen in Boge (nr. 50), in Hästings (204) en op twee molens in Visby (215 en 216), hoewel die laatste twee dan weer clockwise zijn De kapvorm doet erg Deens aan, al is deze ook algemeen in de zuidelijke Zweedse provincie Skåne.
Er is geen toegangsweg tot de molen; hij staat midden in een graanveld. Soms respecteren we dat, maar naar deze molen zijn we zo benieuwd dat we er (voorzichtig) doorheen banjeren. Het wiekenkruis is voorzien van ijzeren borststukken. Dit zouden we verder deze tour niet meer tegen komen, het is ook maar de vraag of het origineel is, maar laten we niet overal over gaan zeuren (nou vooruit dan: de middelste zoomlatten zitten aan de voor- in plaats van aan de achterkant). Ondanks de ‘Hollandse’ staart is hij onderaan voorzien van een ‘gewoon’ Gotlands kruiwiel dat over de grond loopt.
Bij de molen ligt een oude houten bovenas. Boven de deur hangt een bord waaruit blijkt dat hij in 1825 is gebouwd en in 1990-1993 is gerestaureerd. Van deze restauratie zijn aan aantal foto’s op internet terug te vinden. Verder valt op dat uitgerekend hier de deur wél op slot zit; jammer…