Na al dit gefilosofeer over Gotlandse molens is het tijd om – gezellig samen met de IC – iets te gaan eten in de historische binnenstad van Visby. Morgen om 7 uur (!) vertrekt onze boot naar het Zweedse vasteland, dus is het zaak om snel een overnachtingsplaats te vinden. Hiertoe rijden we terug naar de plaats even ten oosten van Visby waar we exact een week geleden ook al overnachten en die we destijds in het pikkedonker wisten te bepalen; vooralsnog geen slechte keuze! Omdat onze voorraad bier en wijn bijna op is, maken we gebruik van ons ‘noodrantsoen’: een fles ‘korenwijn’ (39%!) die – gemengd met appelsap – (zie onze inkopen gisteren in Romakloster) lekker snel weg klokt en er ook nog eens voor zorgt dat je lekker vroeg in slaapt valt…
Dag 9: zaterdag 2 augustus
Half vier: het is al licht en de IC geeft aan dat hij een eindje gaat wandelen; hij voelt zich ziek… Wat een half dagje ontwenning (lees: geen molens kijken) niet allemaal met een mens kan doen! Ondanks alle voorzorgsmaatregelen (drank dus) ben ik gelijk klaar wakker en zou ook niet meer in slaap vallen….
Hoewel we beiden brak zijn, arriveren we ruimschoots op tijd op de boot; een aanzienlijk kleiner exemplaar dat op de heenreis trouwens. De IC valt in slaap; ik kan zoals gewoonlijk weer geen oog dicht doen. Met de haven van Oskarshamn al in zicht, ontdekt de IC dat hij zijn stoel ook achterover in de slaapstand had kunnen zetten….
Kortom: erg fris beginnen we vandaag niet. Dat het vandaag, na een week lang schitterend zomers weer, zwaar bewolkt is en af en toe zelfs wat miezert, werkt ook al niet mee.
Goed, wat gaan we doen vandaag? Afkicken. Oftewel: rustig afbouwen om niet helemaal cold-turkey te moeten afkicken, om in Jellinek-kliniek-termen te spreken.
Op deze uitchilldag gaat we naar het lang gerekte Zweedse eiland Öland (137 km. Lang, 16 km. breed), dat vanuit Kalmar te bereiken is via een brug. Hier staan maar liefst ruim 300 (!) molens, voor het grootste deel kleine standerdmolentjes. We doen het als volgt: die molentjes gaan we dus vooral niet bekijken (nou ja, vooruit, enkele dan), we beperken ons tot bovenkruiers en grote standerdmolens (hoewel die term ook rekbaar blijkt).
Omdat we aan het afkicken zijn, vanaf nu geen zeer gedetailleerde beschrijvingen meer en ook geen overzichtskaart. Zodra we op het eiland zijn, slaan we rechtsaf om via de westelijke kustweg naar het zuiden te rijden. Op de zuidpunt rijden we terug noordwaarts langs de oostelijke kustweg, om tot slot ergens halverwege het noordelijke deel weer terug naar de brug te rijden via de westelijke kustweg. Helder? Mooi! Here we go!