Zaterdag 2 augustus 2014 (deel 1)

git-218-bjornhovda1-3

Af vanaf de brug te zien: de molens van het gehucht Bjönhofda. Hier staan drie molens vlak bij elkaar, waarvan we de middelste als eerste bezoeken (218). Het is een gerestaureerde achtkante houten grondzeiler, een kettingkruier. Bemerk het clockwise gevlucht.

Inwendig is de molen schitterend compleet, onder andere met 3 koppel stenen. Bedrijfsvaardig is het allemaal niet

meer (hoewel daar niet veel voor nodig is); authentiek is het zeker. Jos Bazelmans zou zijn vingers hier aflikken!

Let eens op de plaatsing van de vangbalk: jawel, een anti-clockwise molen… met een clockwise wiekenkruis! Precies verkeerd (maar dan weer omgekeerd verkeerd ten opzichte van de grondzeilers in Visby, nrs. 215 en 216: dat waren clockwise molens, met anti-clockwise wiekenkruizen!)

…en nog wat plaatjes van deze interessante molen.

git-219-bjornhovda2

Gezien vanaf het ‘balkon’ van nr. 218: de noordelijke molen van Björnhofda is zo’n typisch boeren- standerdmolentje. Vooruit, goed voor het quotum (219).

De zuidelijke molen is een standerdmolen (220); de grootste standerdmolen van het eiland. Ook dit is een heel complete, niet bedrijfsvaardige, maar zeer authentieke molen.

Merkwaardigste detail: de molen heeft ooit een nieuwe bovenas gekregen die overduidelijk te kort is! Het bovenwiel van het achterste koppel stenen (of het voorste, net hoe je het bekijkt) zit nog wel op zijn plaats, maar zit niet op de bovenas, omdat die simpelweg te kort is!

… en nog wat plaatjes van deze interessante molen

De molen van Karlevi (221) schijnt volgens de beheerder (molenaars kennen ze hier niet) één van de drie stenen molens op het eiland te zijn. De tweede zouden we zo dadelijk nog zien; de derde staat vrij noordelijk in Högby.

Hoewel ook deze molen nog vrij authentiek is, is er toch wel het een en ander vernieuwd, onder andere nagenoeg het hele gaande werk. Omdat de vangbalk (of sporen daarvan) ontbreekt, kunnen we de draairichting eigenlijk niet goed bepalen. We gaan er maar van uit dat het anti-clockwise wiekenkruis klopt.

Wat doet een (extra) tandwiel op de bovenas??? (zwichtsysteem á la Berton, of is dit te ver gezocht?…)