Zaterdag 2 augustus 2014 (deel 3)

git-237-sandvik1

Als we er dan toch langs rijden, zijn we niet te beroerd om het quotum nog even flink op te voeren. We zijn inmiddels een flink stuk noordelijker gereden en passeren het gehucht Störlinge.

git-230-storlinge1

Daar staat een standerdmolentje (230)

En een tweede (231); vooruit, zelfs even naar binnen geweest…

En een derde (232)….. (foto wil ff niet…)

git-233-storlinge4

En een vierde (233)

git-234-storlinge5

En een vijfde (234)

git-234-storlinge6IC

Terug bij de bus, zit een zieke IC te ‘stomen’. Hij maakt een handgebaar naar achteren:

  • Daar staan er nog twee
  • (klik!)
  • Lul!

En inderdaad, daar staan er nog twee:

git-235-storlinge6

De zesde van Störline (235)

En tot slot de zevende (236); inderdaad, wederom een molen met ‘leugenschoren’ zoals we zojuist in Össby (nr. 227) ook al zagen.

We gaan afronden, het is mooi geweest. In 2006 reed ik hier ook en toen heb ik een privéreisje per ongeluk verward met een Grote IC-tour en dat zit me eigenlijk nog steeds niet lekker. Nu we echter toch op Öland zijn, zijn er nog twee molens die je absoluut niet mag missen. Terwijl we talloze ‘boerenmolentjes’ passeren rijden we nog een flink eind noordelijk voor de molen van Sandvik (237):

Dit is de grootste molen van Öland en wellicht zelfs van heel Zweden: een gigantische achtkante houten stellingmolen op vierkante stenen onderbouw. Het is een kettingkruier, het wiekenkruis was voorheen voorzien van zelfzwichting. De molen doet erg Duits aan. Thans is op de begane grond een restaurant gevestigd. Het interieur is minstens zo indrukwekkend:

Een zeer complete molen met o.a. drie koppel motorisch aangedreven stenen op de eerste zolder, zeverij, schonerij, elevatoren etc.

Een pelsteen aangedreven door een ‘tweede koning’ met (dus) extra spoorwiel op de maalzolder (= stellingzolder), zoals we onder andere regelmatig in Denemarken hebben gezien tijdens de Grote IC-Tour van 2002.

Echt uniek: een steenzolder met 5 (!) koppel stenen op de wind. Hoger dan de steenzolder mochten we overigens niet (en daar hebben we ons zowaar eens aan gehouden). Recent las ik in De Meule (Vereniging de Westbrabantse Molens) dat het wiekenkruis elektrisch wordt aangedreven; bah! Dat hadden we niet willen weten…

Overigens: de IC gaat ook een molen bouwen en deze schijnt model te staan. Volverwachting klopt ons hart….